„(...) polszczyzna jest zobowiązaniem, a dla niektórych pasją” - Czesław Miłosz
Zapraszamy do lektury artykułów opublikowanych w monografiach wieloautorskich autorstwa językoznawców i literaturoznawców z kilku ośrodków naukowych w Polsce oraz nauczycieli polonistów pracujących w warszawskich szkołach:
2017 – „Przekraczanie granic języka”
2018 – „Literacki homo loquens”
2021 – „Od uwielbienia do wzgardy. O języku emocji w różnych typach dyskursu”
Wszystkie trzy publikacje stanowią pokłosie konferencji naukowych zorganizowanych przez Towarzystwo Kultury Języka wspólnie z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Wydziałem Polonistyki UW oraz Fundacją Języka Polskiego.
Pobierz "Przekraczanie..." Pobierz "Literacki..." Pobierz "Od uwielbienia..."
MOWA JAKO NARZĘDZIE DZIAŁANIA DZIECKA
PYTANIE DOŚĆ DZIWNE W ŚWIETLE DOTYCHCZASOWYCH ROZWAŻAŃ. Ale jeżeli uświadomimy sobie niegdysiejsze poglądy uczonych na sposób nabywania przez dziecko języka (przez naśladownictwo), to może nie wyda się nam już takie.
więcej...
OD CZASU opublikowania prac takich autorów, jak M.A.K. Halliday i J. Bruner w połowie lat siedemdziesiątych ub. wieku niewielu jest badaczy mowy dziecka, którzy mają wątpliwości, że proces akwizycji mowy i jej rozwoju zależy przynajmniej w takim samym stopniu od czynników społecznych, jak i biologicznych
więcej...
OPANOWYWANIE przez dziecko języka i mowy odbywa się stadialnie. Tezę tę sformułował na początku lat czterdziestych XX wieku wybitny językoznawca Roman Jakobson.
więcej...
DZIWNY TYTUŁ. Dlaczego już w tytule pojawia się sygnał, że błędy językowe, jakie pojawią się w wypowiedziach dzieci, nie są błędami stricte? Czy dzieci wobec tego mówią poprawnie, bezbłędnie?
więcej...